duintje.reismee.nl

nieuw begin

Om aan iets nieuws te beginnen, moet je eerst het oude afsluiten. Om dit te doen, zal ik beginnen met de afsluiting van mijn reis in Guyana.

De laatste twee weken in Georgetown, Guyana, heb ik volop genoten van de vrienden om me heen, de stad en het prachtige weer. In de laatste week heb ik genoten van een geweldig mooie wandeling met Drew. We zijn vroeg in de morgen vertrokken vanuit Georgetown om zo ver mogelijk over de seawall te wandelen richting Suriname. Het eerste gedeelte in Georgetown is een prima onderhouden stuk om over te wandelen. Na een kilometer of wat buiten de stad, werd de muur wat slechter. Sommige stukken waren bijna helemaal verdwenen en moesten we ons door de begroeiing heen worstelen. Na een geweldig mooie wandeling zijn we na ongeveer 30 km met een bus terug naar Georgetown gegaan. De laatste nacht in Guyana, ben ik met een groep vrienden naar een concert van Damian Marley gegaan. Dit was een geweldig mooie manier om afscheid te nemen van mijn vrienden en Guyana.

Eenmaal terug in Nederland heb ik familie, vrienden en (oud-)collega's weer gezien en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Begin augustus had ik een sollicitatiegesprek voor een baan op een school op St. Eustatius. Een paar dagen na het gesprek, was mijn contract getekend en kon ik me gaan voorbereiden voor vertrek.

Eind augustus ben ik weer vertrokken uit Nederland om me voor de komende drie jaar te vestigen op St. Eustatius. (Dit eilandje in de Nederlandse Caribbean wordt hier Statia genoemd, dus vanaf nu zal ik dat ook gebruiken.) Bij aankomst op het eiland werd ik door twee mensen van school welkom geheten. Aangezien er nog geen woonruimte was gevonden, werd ik naar een hotel gebracht. Daar aangekomen bleek dat de reservering niet juist was doorgekomen. We konden even wachten tot er een kamer beschikbaar was. Een klein uur later, kon ik mijn tassen in de hotelkamer zetten. Na een heerlijke maaltijd bij een van de collega's, ben ik op bed neergeploft. De volgende dag heb ik een wandelingetje naar het dorp gemaakt om een telefoonkaart te regelen. Begin van de middag ben ik opgehaald door de staffunctionaris en heb ik op school even rond gekeken. De dagen daarna ben ik nog een paar keer gaan kijken op school en heb ik een tour over het eiland gekregen. Het is hier erg mooi en warm! Gelukkig is er een mooi strandje waar we kunnen zwemmen. Als het goed is zullen er zich gedurende de komende maanden weer nieuwe strandjes komen. Door de orkaan Isac is al het zand van de stranden verdwenen, maar als het orkaan seizoen voorbij is, zal het zand weer terug komen. Mijn eerste weekend op Statia, kon ik al verhuizen naar mijn (voorlopige) huis.

Na de eerste dagen rustig wennen, ben ik na dat eerste weekend begonnen met werken. Ik ben leerkracht van schakelklas C. De leerlingen die van de basisschool komen, gaan allemaal naar de schakelklas. In de schakelklas krijgen de leerlingen voornamelijk Nederlands en rekenen. De taal op het voortgezet onderwijs in namelijk Nederlands, maar op de basisscholen is er weinig aandacht geweest voor de taal. De kinderen krijgen dus een jaar in de schakelklas om het taal- en rekenniveau omhoog te krijgen. De kinderen zijn in drie groepen verdeeld. In schakelklas A zitten de leerlingen met het hoogste niveau en in C de leerlingen met het laagste niveau. De leerlingen in mijn groep spreken nauwelijks Nederlands, of weigeren dit te spreken. De eerste weken waren moeilijk, maar ik heb alle vertrouwen dat het elke week een stukje beter zal gaan. De 11 kinderen in mijn klas (6 jongens en 5 meisjes) hebben, op een enkele uitzondering na, geen zin om Nederlands te spreken. Dit is de afgelopen tijd dan ook de grootste strijd geweest die ik moest voeren met de groep. De strijd is nog niet gewonnen, maar ik heb al wel een paar succes momenten gehad.

Afgelopen week was er een ouderavond, waar van 6 leerlingen de ouders op af kwamen. Toen werd wederom duidelijk dat de appel niet ver van de boom valt.

Na schooltijd, ga ik een aantal keer in de week even naar het strand voor een verfrissende duik, een lekker biertje en een kletspraatje met collega's.

Reacties

Reacties

Gerard

goed te weten, dat de appels ook daar vallen en niet alleen in de Betuwe. We zijn benieuwd naar het groeiproces op zo een vulkanisch eiland. Kan wat langer duren?

Joan Tjok-A-Sang

Hoi Tes,
Geweldig om te lezen dat je een leuke werkplek aan de andere kant van de oceaan hebt gevonden.Wat een voorrecht om enkele dagen na werktijd een verfrissende duik op het strand te nemen,konden wij dat maar. Heel veel succes en Power toegewenst. Brasa's ,
Joan.

Anuschka

Hey!!

Leuk dat je je blog weer bijgewerkt hebt!! Volgens mij is het wel heel erg leuk daar!! We moeten snel weer een keertje skypen.. O ja, ff een leuk nieuwtje: we krijgen misschien gezinsuitbreiding!! We gaan vanavond kijken bij een pup. Kruising Duitse herder en Australian shepherd...

Veel succes en plezier daar!!

X Anuschka

Oom Ben

Ik ben blij dat ik je weer "kan volgen".
Dertig kilometer gelopen... Je weet toch dat we in de vierdaagse stad Nijmegen wonen! Wanneer loop je hier mee? Grapje hoor! Succes met je nieuwe baan.
Ben

Peter Rommen

Hoi Tesje
Gaaf joh, maar je blijft het wel ver zoeken hè. Ennuh, niet naar Joan luisteren hè, gewoon in de zee duiken, op het strand geeft zo'n rommel ;-) ( geintje Joan ) .
Nou Tes, hou ons op de hoogte, groetjes en een knuffel.
Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!