duintje.reismee.nl

Werk!

Toen ik donderdag aankwam in Kumaka, zat Anna op een taxi te wachten. Ze had een dengue test gedaan en die was positief, dus ze moest naar het ziekenhuis om medicijnen te halen. Ik ben met haar meegegaan naar huis. Daar heb ik nog wat gerust en daarna ben ik naar kantoor gegaan om mijn nieuwe matras op te halen. Eentje zonder beestjes.. (hoop ik).

Vrijdag ben ik de materialen die ik van Deborah gaan doorlezen. Eindelijk een beetje actie. Er was niet heel veel, maar tezamen met de informatie van Nate en Alan, kom ik weer een heel eind. Het geeft me nu in ieder geval iets te doen dat ook echt met mijn werkzaamheden hier te maken heeft. Tijdens het weekend heb ik weinig meer gedaan dan de was, lezen en in de hangmat hangen.

Maandag ben ik verder gegaan met het lezen van materiaal en het bedenken van een cursus plan voor de leerkrachten. Na mijn gesprek met Deborah in GT is gebleken dat mijn plaatsing voor twee jaar is bedoeld, maar dat verlenging na een jaar wegens subsidie waarschijnlijk niet mogelijk is. Dat maakt alles nog net even wat gecompliceerder aangezien ik de leerkrachten nu in één jaar moet trainen. Wat neer komt op ongeveer zes (als ik geluk heb) bijeenkomsten. Hopelijk kan ik volgende maand al de eerste bijeenkomst plannen, maar aangezien Mr. Nigel op vakantie gaat, kan dat nog wel lastig worden. 's Middags was er een staff meeting, waarin we te horen kregen wie er de leiding krijgt over de verschillende onderdelen tijdens de afwezigheid van Mr. Nigel. Ook vertelde hij dat ik de volgende dag een school ga bezoeken. Eindelijk is het dan zover.

Op dinsdag zijn we (wat later dan gepland) vertrokken naar Kamwatta. Dit plaatsje is per boot en per auto te bereiken. Wij gingen per auto. Wij zijn Mr. Nigel (de baas), Ms. Hermina (de head master van Santa Rosa primary en waarnemend baas), Ms. Shirley ( de head master van Santa Rosa Nursery en waarnemend baas), Mr Glenn ( de headmaster van Santa Rosa secondary en waarnemend baas) en ik. Bij de school aangekomen, werden de drie HM's de verschillende klassen ingestuurd om de boeken te controleren. Mr Nigel ging de boeken van de Kamwatta HM controleren. Het lijkt zo wel een mini inspectie bezoek. En ik kon met een leerkracht praten die al opgeleid is in speciaal onderwijs. Daar was ik wel blij om, tot ik merkte dat deze leerkracht echt geen idee had wat SEN nou precies is. En dat na een opleiding? De school is trouwens een open gebouw. De klassen worden door kasten en borden van elkaar gescheiden. Dan ben je als leerkracht echt niet blij als je aan twee kanten een andere klas hebt. Voor de leerlingen is het bijna onmogelijk om de eigen leerkracht te horen op het moment dat er aan beide zijden een lesje opgedreund word. In zo'n klasje zitten dan en stuk of 25 tot 35 leerlingen. Ik moet zeggen geen makkelijke taak voor de leerkrachten. Het is dan op zich ook niet gek dat de resultaten zo beroerd zijn. Tussen de middag is er voor alle leerlingen een warme maaltijd en wat limonade. Na de lunch liet Mr Nigel alle leerkrachten bij elkaar komen, ondertussen stonden de leerlingen buiten te wachten op de leerkrachten. Tijdens deze bijeenkomst kregen de leerkrachten te horen wat er allemaal verkeerd was met de boekhouding. En dat was nog al wat, maar er werd zelfs gezeurd over het invullen van de boeken met zwart en niet met blauw. Waar een mens al niet moeilijk over kan doen... In de laatste minuut voor vertrek kreeg ik ook nog even de mogelijkheid om uit te leggen wat ik precies kom doen. Dus in sneltreinvaart uitgelegd wat ik kom doen, welke informatie ik nodig heb en gezegd dat ze me altijd mogen bellen. Ik denk niet dat er ook maar een leerkracht is die nu nog weet wat ik kom doen....

Woensdag zijn we naar Haimaracabra primary gegaan. Daar is net een nieuwe weg aangelegd en is nu dus ook per auto te bereiken. Ook hier werden de boeken weer gecontroleerd, maar dit keer was er voor mij niets te doen aangezien er een Heritage Celebration was. Ik moet zeggen dat het leuk was om naar de verschillende dansjes en liedjes te kijken en luisteren. Als ik weer in GT ben zal ik proberen een filmpje op de site te zetten.

Donderdag heb ik in het LRC weer zitten lezen en ben ik bezig geweest met de cursus inhoud.

Reacties

Reacties

Anna

Hey Roomy,
Leuk om je verhaaltjes te lezen!
Goed nieuws: het regent! Met een beetje geluk komt er straks water uit de douche! :-)
X

Anuschka

Hey scheet!!

Leuke verhalen hoor, wel frusterend dat het allemaal wat moeizaam gaat, maar daar ben je ook op getraind, toch??
Komt vast allemaal goed, heb ik alle vertrouwen in!!
Mooi dat je nu in elk geval kan beginnen met werken en ondertussen moet je gewoon lekker genieten van alles!!

Dikke kus!!

Annita Hardoar

Hoi Tess,

Nou wat een verhaal he,maar wel vee kinderen in een klas dan toch? herken veel van Suriname in jou verhalen dus dan weet ik wat je meemaakt hahaha, laat weer wat van je horen.Ik lees het wel hoor!!!
En doe rustig aan oke.

Groetjes Annita

ralf

lieve juf Tessa hoe is het met u ik mis u mij we kunen conthant houden ik mis u heel erg met u leuk grapjes ha ha waaner komt u treug bij inspecteur de vries school of gaat u ander werk doen als u maar gezond ben en ik mis u lach maar wat voor werk doet u in zuid amirka weet je met mij in deklas gaat goed hoor ook buiten ik ken misschien in december naar praktijk school juf arisch heef met meester ralf iederen die sant bij 1a en 1b mist u en juf Anita ken niet zonder u juf maar ik ga vedr DOOR KHEIRDINE BATTOUY C2B BY BY DOE DE GROETEN AAN BRAK OMBAMA H

dat van die praktijkschool komt niet bij mij vandaan hoor! Hahaha. Hij mist je! alles goed?
groeten ralf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!