duintje.reismee.nl

Kerst 2011

Kerst

De eerste dagen van de vakantie heb ik heerlijk ontspannen in Georgetown doorgebracht. Op woensdagochtend bij de Surinaamse ambassade langs gegaan om een visum te regelen voor een korte vakantie in Paramaribo. Dat ging buiten alle verwachtingen in nog best snel. Bij aankomst moesten aan de poort eerst het paspoort tonen, daarna werden we in een wachtkamer neergezet. Daar hebben we een kwartiertje zitten wachten voordat we opgehaald werden en een klein hokje ingestuurd werden. Daar kregen we een formulier dat we mee moesten nemen naar de wachtruimte om het daar in te vullen. Na nog een kwartiertje wachten konden we weer terug naar het hokje waar we moesten betalen en het paspoort konden achterlaten. 's Middags tussen drie en half vier konden we het weer ophalen en ook dat ging erg vlot. We konden direct doorlopen en stonden na vijf minuten weer buiten met ons paspoort met daarin een visum voor Suriname. Net op tijd, want dit bleek de laatste dag dat ze dit jaar geopend waren voor visum aanvragen.

Vrijdag voor kerst ben ik met drie andere Nederlandse vrijwilligers uit eten geweest bij Maharadja, een Indiaas restaurant. We hadden een verschillende gerechten met vlees en vis en vegetarisch. Daarbij een heerlijk roti-mandje, waar verschillende soorten roti en naan brood in zat. En wat over was, werd in bakjes gedaan om mee te nemen.

Op zondag zijn we met een groep VSO-ers bij een bejaardenhuis en een weeshuis langs geweest. In het bejaardenhuis werden we met open armen ontvangen en hebben we in de zitkamer met de bewoners zitten kletsen en hebben we met de staf en bewoners kerstliedjes gezongen. We hadden voor iedere bewoner een goed gevulde toilettas meegenomen en voor het personeel een grote doos chocolaatjes en een doos koekjes. Het was een heel gezellig bezoek. Nadat we van iedereen afscheid hadden genomen, zijn we naar het weeshuis gegaan. Daar bleek dat de baas was vergeten te vertellen dat we vandaag langs zouden komen en was het een complete chaos. Kinderen stuiterden rond, waarschijnlijk van al het snoepgoed waar ze die ochtend al mee waren verrast. Er waren een stuk of twintig kinderen in de leeftijd twee tot zes en een werkneemster, die uit alle macht probeerde de kinderen in het gareel te houden. Dat was een onmogelijke opgave, zodra er een groep blanke binnen kwam lopen. Nadat we op de gang hadden gewacht tot de kinderen er weer enigszins vertoonbaar uit zagen, zijn we met de kinderen naar de speelruimte beneden gegaan. Daar hebben we wat liedjes gezongen en in groepjes boekjes gelezen met kinderen. De boeken hadden we meegenomen voor de kinderen. Gekocht van het geld dat door verschillende mensen uit Groot-Brittannië was gedoneerd. Daarna hebben we de kinderen mee naar buiten genomen waar we wat hebben gespeeld. Daarna hebben we de kinderen weer terug gebracht naar binnen en zijn we terug gegaan naar het huis van Halina en Steve, waar we samen met nog meer vrijwilligers hebben gegeten, gekletst en spelletjes gespeeld. Al met al een erg gezellige kerst.

annie

Hoi Tessie,
Ga je verhalen lezen wat je aan mij stuurde in de vakantie,je hebt een hoop gestuurd dus moet ik even de tijd voor nemen dan hoor je wel een reactie oke.

dikke knuffel Annie

Gerard

Zou het liggen aan de naam "work"-shop, dat er zo weinig deelnemers komen. Mischien moet je een andere naam verzinnen? Je houdt gelukkig zelf wel wat tijd over om niet te hoeven werken. Maar succes met het vervolg!