duintje.reismee.nl

Oktober

Ik ben de afgelopen maand druk bezig geweest met mezelf bezig houden. De vorige keer had ik een enthousiast verteld dat ik eindelijk werk had. Helaas heeft dat niet geresulteerd in een drukke werkweek. Er is een jaarlijkse vergadering geweest. Tijdens deze vergadering zijn de doelen voor komend jaar vastgesteld. Daarna heb ik een gesprek met Joseph en Deborah gehad. Tijdens dit gesprek hebben we al gelijk de doelen naar beneden bijgesteld en een focus gezet op twee van de doelen. Na deze gesprekken heb ik de plannen, die ik gemaakt had voor komend jaar, moeten bijstellen. Er zijn nu vijf scholen aangewezen waar we als eerst mee gaan werken. Ik heb ze nu bijna allemaal bezocht en kan dus aan de slag. In de Santa Rosa Primary ben ik bezig geweest met het in kaart brengen van de kinderen met speciale leerbehoeften. Tijdens een van de bezoekjes in de klas (grade 2 / groep 4) heb ik een filmpje gemaakt. De leerkracht die hier staat les te geven is een van de betere die ik tot nu toe heb gezien. Ik moet zeggen dat het best lastig is om goed in kaart te brengen welke kinderen er zijn, want veel van de kinderen zijn regelmatig afwezig of erger nog, de leerkracht is zich niet bewust van het feit dat er een of meer kinderen met speciale leerbehoeften in de klas zitten. Verder zijn er leerkrachten die bijna de hele klas aanwijzen als SEN. Dit omdat al die kinderen slow learners zijn. Voor zover ik het nu heb kunnen bekijken, lopen deze kinderen ook achter, maar volgens mij is dat voornamelijk aan het onderwijssysteem en de leerkrachten te wijden. Veel leerkracht hebben geen opleiding gehad en doen gewoon maar wat. Het belangrijkste voor hen is dat ze zich aan het curriculum houden, ongeacht of de kinderen zich het voorgaande eigen hebben gemaakt.

Tijdens een van de bezoeken die ik in de buurt heb gemaakt, was Joseph met me meegegaan. Toen we aan het eind van de dag op de boot aan het wachten waren, besloot Joseph dat hij de kano eens wilde proberen. Er was een meisje in de buurt die wel met hem een stukje wilde varen. Het bleef inderdaad bij een stukje. Joseph zat namelijk verkeerd in de boot en moest draaien. Hij vergat alleen zijn balans te houden en... PLONS. Geweldig. Ik heb me kapot gelachen. Hij dacht dat hij verdronk, maar eenmaal op zijn voeten, bleek het water tot ongeveer zijn knieën te komen. Erg grappig, maar zijn enorme ego liep hier wel wat schade op. Gelukkig heb ik van het hele voorval foto's gemaakt.

Begin oktober is er een nieuwe VSO-er gearriveerd. Joy komt uit de Filipijnen. Ze werkt bij de afdeling secure livelyhood en zal zich bezig houden met agricultuur. De komende maanden is zij in regio 1 en daarna zal ze ook in regio 7 werken. Daar zal ze in een afgelegen gebied werken, waar geen telefoon of internet is.

Tijdens de afgelopen maand zijn Carol en Janice op bezoek geweest. Tijdens deze dagen hebben we een paar wandelingen gemaakt en hebben we lekker lui in de hangmat gehangen. Tijdens een van de hang momenten, zaten de red howling monkeys (brulapen) en een toekan in de bomen voor ons huis. Echt super. Verder hebben we ons vermaakt met domino en rum.

Aangezien het werk wat traag gaat, heb ik de laatste tijd de neiging me te vervelen. Om me aan het eind van de dag toch een goed gevoel te geven, ben ik gaan koken. Ik moet zeggen dat dit al best goed gaat. Mijn roti is steeds beter en de curries zijn erg smakelijk. Ook heb ik pizza gemaakt, wat erg lekker was. Verder rijst en pasta gerechten. Helaas hebben we niet een grote diversiteit in groente. Dat maakt het lastig om niet al te eentonig te koken. Anna en ik hebben zelfs een keer verse vis gekocht. Op zich best lekker, maar voordat we het konden eten moesten we de vis nog wel even schoon maken. Anna heeft de schubben eraf gehaald en daarna heb ik, met een beetje hulp, de vis schoongemaakt. De kop en vinnen eraf, de ingewanden eruit en daarna gewassen. Toen was de vis eindelijk klaar om te bereiden. Het was heerlijk, maar ik heb toch liever een vis die we niet hoeven te ontleden voordat het de pan in kan.

Deze week was er een bijeenkomst van diverse SEN mensen, waar ik ook voor was uitgenodigd. Hier heb ik verschillende mensen ontmoet die ongeveer het zelfde doen als ik ook moet gaan doen. Voor mij was het dus wel nuttig om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. En een bijkomend voordeel was dat mijn reis vergoed werd door UNICEF. Verder was ik erg blij met de mogelijkheid om even weer in de stad te zijn, zodat ik een BlackBerry kon kopen. Nu heb ik gewoon internet toegang. Ideaal. Verder was ik erg blij met het pakje van mijn zus. Zij stuurde me heerlijke pepernoten en een paar brieven en tekeningen van de meiden. Echt Super.

We zijn in het weekend met een hele groep naar een thee feestje/ modeshow geweest waarvan de opbrengst ten goede komt aan een soort 'blijf van mijn lijf huis' achtige organisatie. Aan het eind werden enkele jurken geveild en je raad het al, ik heb een prachtige jurk gekocht. Niet omdat ik de jurk zo mooi vond, maar om de mensen te helpen. Ik heb beloofd de jurk morgen te dragen bij het diner. Als ik er in pas, want anders zal ik iemand anders er vast blij mee kunnen maken.

Reacties

Reacties

Peter

Hoi meissie
Het is echt leuk om zo met je mee te reizen.
Ennuh...... Als die jurk niet past kom ik wel even over en draag ik hem. ;-)
Ik vind het toch nog steeds een heel avontuur hoor.
Nou, pas goed op jezelf
Groetjes uit een eindelijk iets kouder wordend nederland
Peter

wil

Jammer dat je nog steeds niet veel te doen hebt, maar zo kan je wel andere talenten van jezelf ontdekken. Wat die jurk betreft, misschien kan ik hem bij terugkomst passend voor je maken.Hier komt de drukke gezellige tijd van Sint en Kerst er weer aan. Ik heb hier altijd veel zin in ,maar helaas heb ik spit en kan niet werken. Hopen dat het snel over is. Tes, let goed op jezelf.

groetjes Wil

Joan El-Tjok

Ha die Tes,
Echt geweldig, dat je onder totaal andere omstandigheden jezelf beter leert kennen en zo ook talenten ontdekt waarvan je niet wist dat je ze had.
Als ik je beeldende beschrijvingen lees moet ik soms echt lachen omdat ik het helemaal voor me zie en deels
ook herkenbaar in een Surinaamse setting (o.a. het tempo, men neemt de tijd en heeft nergens haast mee).En die jurk Tes, neem je die mee naar Su? Wie weet komt die van pas met al die feesten in die tijd van het jaar. Ik ben nu aan het aftellen, een heerlijk vooruitzicht om na 39 jaar weer eens de sfeer te proeven met de feestdagen. Bye the way, lukt het niet
om eerder in Su te zijn, dan kunnen jullie wel mee naar die school. Dikke Brasa voor nu en tot mails,
Joan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!