duintje.reismee.nl

Moruca

Eindelijk is het dan zover. Moruca of zoals het ook wel genoemd wordt Santa Rosa. Woensdag werd ik om iets voor 8 uur door Anna opgehaald bij het Rima. Daarna gingen we Sergio ophalen. Hij is een VSO-er uit Spanje en werkt voor Secure Livelyhoods. Iets na 8 uur zaten we in de taxi op weg naar Parika. Een mooie rit door verschillende dorpjes met Nederlandse namen en over een enorme brug over een grote rivier (ben even de naam kwijt). In Parika werden alle spullen in een grote speedboot gestopt en konden we al snel instappen. De Pameroon river (geloof ik). Deze reis duurde ongeveer een uur en was super. In Supenaam aangekomen, moesten we de spullen weer in een taxi plaatsen. Even wachten tot de taxi vol zat en vertrekken naar Charity. Anna had in GT al gebeld naar de kapitein van de volgende boot, want die gaat maar 1 keer per dag. Ook nu zaten we ongeveer een uur in de taxi. In Charity lag de boot al op ons te wachten, dus zodra wij (en al onze spullen) aan boord waren, konden we vertrekken. Eerst een heel stuk de rivier af naar de oceaan, over de oceaan op weg naar de Moruca river. Dit was echt het mooiste stukje van de hele reis. Varend langs de mangrove en door de jungle. Echt geweldig.

In Moruca eerst even bij de DEO (district education officer) mister Nigel langs gegaan om me voor te stellen. Daarna lekker naar huis. Helaas hadden de VSO-ers die er de afgelopen drie maanden waren geweest er een beetje een zooitje van gemaakt. We konden dus gelijk aan de schoonmaak. Het huis is redelijk groot. Anna en ik hebben ieder een eigen slaapkamer met een groot bed erin. In de zitkamer staan twee relax stoelen en hangt een hangmat. De tweede moeten we nog ophangen. Er staat een tafel met twee stoelen om aan te eten en een bureau om aan te werken. De keuken is redelijk. We hebben een wasbak (momenteel met stromend water, maar dat is niet altijd zo) en een gasfornuis. Verder hebben we de douche en wc in huis. (momenteel ook allebei met stromend water). Helaas is onze tuin weg en kijken we op een bouwplaats uit.

's Nachts ben ik niet alleen in bed, zoals je op de foto kunt zien, zijn er twee katten die erg gehecht zijn aan mijn bed.

Ik hoef maandag pas te beginnen met werken, dus voorlopig kan ik lekker het dorpje verkennen. Ik zit nu in een gebouwtje bij de kerk. Ik kan hier namelijk van het internet gebruik maken. Father Ruben en brother Vaugn zijn zeer vriendelijk. Terwijl ik dit zit te typen, regent het behoorlijk. Hopelijk droogt het straks op, want ik moet een behoorlijk stuk lopen voordat ik weer thuis ben.

De scholen starten pas op 5 september en ik krijg in de week van 12 september te horen wat mijn werkzaamheden zullen zijn, dus tot die tijd zal ik mezelf bezig moeten houden met.....? Dat weet ik nog niet precies, ik laat het jullie nog wel weten.