duintje.reismee.nl

Ziekenhuis

Deze week heb ik slecht geslapen en veel nare dromen gehad, dus na overleg met een medewerker van VSO ben ik donderdag ochtend naar het ziekenhuis gegaan. Eigenlijk had ik helemaal opgetut en strak in 't pak naar het ministerie en de Britse ambassadeur moeten gaan, maar helaas heb ik dat moeten skippen.

Het kantoor van dokter Validum, specialist in malaria, opent om 9.00 uur. Op advies van een VSO medewerker ben ik rond 9.30 uur gegaan. De dokter komt namelijk meestal iets te laat. Braaf ben ik achteraan in de rij gaan zitten voor zijn kantoor. Rond een uurtje of 10 kwam de assistent van de dokter de deur openen. Zij draaide het bordje closed om en de tekst Doctor Validum is IN kwam tevoorschijn met daaronder de tekst dat we plaats konden nemen en dat de assistent zo naar buiten zou komen om met ons te praten.

Na ongeveer een kwartiertje wachten, kwam de assistent naar buiten om de eerste patiënt binnen te roepen. Nou ja binnen... tot net over de drempel. Er werd wat heen en weer gepraat en de meneer werd vriendelijk doch resoluut weer weggestuurd. (En hij zat al veel langer te wachten dan ik, de arme man). De volgende mocht naar binnen komen. Het leek er even op dat hij wel verder kwam dan de drempel, maar helaas ook hij kon vertrekken. Na nog een paar van dit soort gevallen was het mijn beurt om de drempel over te stappen, maar helaas. Ik mocht niet eens de drempel over. De assistent ging naar binnen, sloot de deur en daar stond ik dan met mijn goede gedrag. Gelukkig kwam ze na een paar minuutjes alweer naar buiten om mijn gegevens te noteren. En juist op dat moment komt ook de dokter binnen. Nadat ze mijn gegevens had, kon ik weer plaats nemen op de bank. Joepie, ik mag wel naar binnen. Ik moest alleen nog een aantal minuten wachten tot het zover was. Ik had de dokter eergisteren ook al even snel tijdens een van de lessen gesproken. Hij wist zelfs nog waar het over ging. Hij heeft me nieuwe medicijnen voorgeschreven, dus mag ik stoppen met Lariam. Over een maand moet ik terug komen om te kijken of dit medicijn beter is. Zo ja, dan krijg ik gelijk medicijnen mee voor een aantal maanden. Met een recept in mijn hand kon het kantoor van de dokter verlaten.

Op naar de apotheek. Daar aangekomen moet je in een rij gaan staan om je recept in te leveren. Je krijgt van deze vrouw te horen wat je moet betalen. Maar een kassa zie je niet. Nee die staat aan de andere kant van de apotheek. Dus op naar de kassa. Nadat je betaalt hebt, krijg je twee bonnetjes met daarop een stempel dat je betaalt hebt. Dan mag je op een bank plaats nemen en wachten. En na een tijdje wordt je naam geroepen. Je loopt naar de balie en geeft de bonnetjes aan de aardige vrouw achter de balie. De medicijnen krijg je mét bonnetje in een papieren zakje. Ze vertellen je in onverstaanbaar Engels hoe de medicijnen in te nemen en dan kan je vertrekken.

Eenmaal terug in Rima, was het al rond 11 uur. Te laat om nog snel om te kleden en naar de ambassade te rennen. Helaas.......

wil van der Bor

hoi Tes,

Ik hoop dat je snel opknapt en kan genieten van dit avontuur. Zo te lezen heb je al heel wat meegemaakt. Let goed op jezelf. Mijn zwager had al gezegd dat het niet overal veilig was in Georgetown. Ik denk dat het in het binnenland wel beter zal zijn. In de meeste landen zijn de grote steden het gevaarlijkst. Onze eerste week zit er inmiddels op. Het is weer moeilijk om te beginnen. Het is erg wennen geen groep te hebben. Op 30 augustus komt de inspectie al en er moet nog een hoop gebeuren. Zal wel goed komen.
Lieve Tes ik ga je volgen.

liefs Wil

wilma Groenenberg

Hoi Tes,
De laatste dagen veel gemaild naar je , maar nu echt een reactie op je Blog. Wat is er al veel gebeurd in een week. Jammer dat je nare dromen had. Het lijkt me erg mooi daar. Toch even schrikken van die man die je je zakken liet leegmaken.
Wij zijn goed begonnen met elkaar. Hopen dat de sfeer zo blijft. Vanaf nu blijf ik je volgen.
Kheirdine had het over filmpjes, bedoelt hij je blog?
Liefs,
Wilma

Anuschka

Lariam is echt rotzooi zeg!!! Niet dat we dat niet al wisten, maar toch....
X

Joan El-Tjok

Hoi Tes,
Door je verzoek voor accomodatie in december had ik je mailtjes naar m'n prive mail doorgemailed zodat ik
thuis alles op m'n gemak kon doorlezen en ik moet je zeggen,het ziet er erg spannend uit en sommige situaties zijn ook erg herkenbaar voor Suriname. Dus meis, vanaf nu ga ik je volgen. Erg jammer dat je niet
eerder in Su bent (de vakantie start rond 23-12) kon
je zien hoe het op die adoptie school van mijn kerngroep eraan toegaat.Wel echt balen dat je malaria hebt opgelopen, wel checken naar de bijwerkingen van die medicijnen hoor, ook de samenstelling van de bestanddelen van die medicijnen.
Lieve groetjes en hopelijk gaan we elkaar snel zien.
Joan